Typ om te zoeken

In the spotlight Woonzorgcentra

300 gespreksaanvragen, even veel luisterende ogen: babbybuddy’s beloond na succesvol werkingsjaar

Delen

De Babbelbuddy’s in Brugge bestaan één jaar. Het project werd tijdens de eerste lockdown in 2020 gelanceerd om Bruggelingen die met vereenzaming kampen, te ondersteunen. Op een laagdrempelige manier komen Babbelbuddy’s deze mensen telefonisch tegemoet. Een jaar na de start bedankte schepen van sociale zaken Pablo Annys het team met een fleurige attentie.

Projectbegeleider Eenzaamheid – Vierkant tegen eenzaamheid Brugge, Anne VANDENDRIESSCHE: “Bij het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 werd snel duidelijk dat heel wat Bruggelingen zorg en ondersteuning nodig hadden, en niet alleen medische zorg. Mensen waren door de lockdown op zichzelf aangewezen, sociale contacten waren verschraald. Voor heel wat Bruggelingen was dat bijzonder zwaar om dragen. Met de Babbelbuddy’s zijn we hen tegemoet gekomen. Het concept, dat werd uitgewerkt door mijn voorganger Deborah Vandenberghe in samenwerking met studenten van Howest, is eenvoudig: mensen kunnen opgebeld worden of zelf iemand opbellen en via de telefoon ‘doodgewone dingen delen’. Het zijn zulke gesprekken die in tijden van vereenzaming een verschil maken.”

Een promofilmpje motiveerde Bruggelingen vorige lente om in het project te stappen. Kort na de opstart waren er in het voorjaar van 2020 maar liefst 183 Babbelbuddy’s vrijwillig aan de slag. Samen vingen ze meer dan 300 gespreksaanvragen op.

Schepen van sociale zaken, Pablo ANNYS: “We hebben binnen het traject altijd aandacht gehad voor goeie matching. Mensen praten in het echte leven niet zomaar met iedereen, ook via de telefoon moet er een klik zijn. Vraag en aanbod worden dus afgestemd bij Babbelbuddy’s, en dat lukt omdat er een brede waaier van buddy’s beschikbaar is. Er zitten studenten bij, mensen die aan het werk zijn, jongeren en ouderen. Ze kregen een korte opleiding voor ze hun taak opnamen en weten een gesprek te managen. Bij specifieke zorg- of noodvragen verwijzen ze consequent door naar buurtcentra en bredere hulpverlening.”

De formule van de Babbelbuddy’s slaat aan en is een jaar na de start dus nog steeds actief. Vandaag blijven zo’n 100 Babbelbuddy’s geregeld telefoongesprekken voeren. De nood aan contact blijft door de aanhoudende coronamaatregelen immers groot voor inwoners in de regio.

Schepen ANNYS: “Het belangrijkste is dat we via de Babbelbuddy’s een gelijkwaardig gesprek voeren met mensen. Er wordt geluisterd, maar niet geoordeeld. Net daarom zetten we het team een jaar na de lancering graag in de bloemetjes. Hun vrijwillige inzet is bijzonder waardevol. De matching van vraag en aanbod is nu hoofdzakelijk in handen van de buurtcentra, die met de regelmaat van de klok aanvragen blijven ontvangen. Ze kunnen kort op de bal spelen en mensen snel een luisterend oor bieden. Op langere termijn en als het weer goed zit, kan een Babbelbuddy zo ook uitgroeien tot wandelbuddy. Dat is in deze tijden goud waard.”

Organisaties die willen meewerken aan het Babbelbuddyproject en de link willen leggen met hun doelgroep, kunnen vrijblijvend contact opnemen via [email protected]

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *