apotheek

Belg gaat naar apotheker voor advies en persoonlijke service

Belgen zijn loyaal naar hun apotheker toe. Maar liefst 85 procent heeft een vaste apotheek. Voor ruim de helft van de Belgen (52 procent) is het advies van de apotheker dan ook doorslaggevend bij het al dan niet aankopen van een product.

Hoe honkvast zijn Belgen ten opzichte van hun apotheker? Behoorlijk, zo blijkt uit een bevraging van iVOX in opdracht van Multipharma. De belangrijkste reden waarom mensen naar een apotheker gaan zijn: advies (97 procent), deskundig personeel (94 procent) en persoonlijk contact (85 procent). Ook een ruim assortiment (79 procent), snelle service (79 procent) en de prijs (77 procent) staan op dat prioriteitenlijstje.

De huisarts blijft de belangrijkste referentie voor gezondheidsinfo, maar 51 procent van de respondenten gaat ook naar de apotheek voor advies voor een probleem of kwaal. In Wallonië en Brussel ligt dat cijfer zelfs nog hoger met 56 en 61 procent. Het vertrouwen in de apotheker is groot: de helft (52 procent) geeft aan dat advies van de apotheker doorslaggevend is voor de uiteindelijke aankoop.

Toch is niet alles bespreekbaar bij de apotheek. Ongeveer de helft (48 procent) van de bevraagden durft niet alle klachten te bespreken in het bijzijn van andere patiënten. Schroom maakt dat we (26 procent) niet alles met de apotheker bespreken, of soms zelfs online producten aankopen (25 procent) in de plaats van in de apotheker om de hoek.

LEES OOK OP ZORG MAGAZINE:

Lees ook

Wil je op de hoogte blijven van het laatste zorgnieuws?

Wens je up-to-date te blijven van het laatste zorgnieuws en leerrijke events?
Schrijf je dan hier in en ontvang 2-wekelijks onze nieuwsbrief.