Het onderzoek hield rekening met 38 indicatoren, die deel uitmaken van de zes belangrijkste domeinen voor de patiënt. Concreet gaat het onder meer om het aanbod van diensten, de wachttijd voor en na de behandeling, patiëntenrechten en -voorlichting. Vooral op het vlak van aangeboden diensten en wachttijden scoort ons land goed. Ook positief is het feit dat patiënten bij ons echt kunnen kiezen waar ze zich laten verzorgen. Qua e-gezondheid hebben we nog een flink pak te leren. De medische resultaten zijn net niet sterk genoeg om België een plaatsje in de Europese toptien te geven.
Nederland voert de Europese ranglijst aan, op de voet gevolgd door Denemarken, IJsland en Oostenrijk. Ook vorig jaar bezetten onze noorderburen al de koppositie en bieden ze dus de meest klantvriendelijke gezondheidszorg binnen Europa. Volgens Arne Björnberg, directeur van de EHCI, kan dit te maken hebben met de vaststelling dat Nederland een goede benadering heeft gevonden met zijn systeem van concurrentie bij de zorgfinanciering.