Typ om te zoeken

In the spotlight Thuiszorg Woonzorgcentra Ziekenhuizen

Contactopvolging in Vlaanderen – nieuwe weekcijfers bevestigen snelheid en hoog bereik

Delen

In de week van vrijdag 7 tot donderdag 13 augustus kon de contactopvolging in Vlaanderen 87% van de patiënten bereiken om hen te vragen naar hun contactpersonen, waarvan 69% binnen de 24 uur en 78% binnen de 48 uur. Zodra de Vlaamse contactopvolging over de patiëntgegevens beschikt, heeft het gemiddeld (mediaan) slechts 3,4 uur nodig om een patiënt te contacteren of het dossier af te sluiten. Kijken we ook naar de keten die voorafgaat aan de Vlaamse contactopvolging, van afname van een test tot laboresultaat, tot doorsturen van de resultaten en tot uiteindelijk contact met de patiënt of afsluiten van het dossier, dan bedraagt de mediaantijd minder dan 2 dagen (47,5 uur).

Bereik bij patiënten en doorlooptijd

De Vlaamse contactopvolging kan starten nadat de huisarts en het labo de patiëntgegevens en het testresultaat hebben doorgestuurd naar de databank van het federale kenniscentrum Sciensano en er daar een werkopdracht of dossier is gemaakt. Vanaf dan probeert de Vlaamse contactopvolging deze persoon meteen te bellen. De contactopvolging doet daarvoor 6 belpogingen per dag en doet dat twee dagen op rij. Wie een gemiste oproep heeft, kan zelf ook terugbellen. Lukt het niet om binnen die eerste twee dagen de patiënt aan de lijn te krijgen, dan wordt een contactonderzoeker aan huis gestuurd (field agent).

Op die manier slaagde de contactopvolging er dus in om in de week van 7 tot 13 augustus 87% effectief te bereiken voor een vraaggesprek naar de contactpersonen, waarvan

  • 69% binnen de 24 uur
  • 78% binnen de 48 uur

De overige 13% zijn mensen die meestal ook wel bereikt worden, maar die weigeren om mee te werken, of een verkeerde persoon zijn (verkeerd nummer), negatief geteste personen zijn die niet gebeld moesten worden (verkeerde melding door de huisarts) of nog een aantal personen die al eerder gebeld werden of andere redenen waarom een vraaggesprek niet mogelijk of nuttig was

Bereik bij contactpersonen van patiënten

Als het contactonderzoek het gesprek kan aangaan met de patiënt, wordt de patiënt gevraagd om op te lijsten met wie hij nauw of minder nauw contact heeft gehad. Zo verzamelen we hoog- en laagrisicocontacten.

  • Gemiddeld 65% van de indexpatiënten die we bevragen deelt contacten
  • Van de contacten kan 91% succesvol worden gecontacteerd door de contactopvolging, waarvan 80% binnen de 24u en 86% binnen de 48 uur.

De voorbije week (week van 14-20 augustus,) werden 3.854 contactpersonen verzameld, gemiddeld 3,60 per patiënt die contacten doorgeeft.

Joris Moonens: “We kunnen het niet genoeg herhalen: geef zoveel mogelijk je contacten door aan ons wanneer je gebeld wordt. Dit is anoniem en vertrouwelijk. Je hoogrisicocontacten moeten in quarantaine gaan, dat schrikt misschien af, maar zo beschermen zij ook hun naasten en vrienden van een mogelijk risico op besmetting. En door zo veel mogelijk mensen met een hoger risico te laten testen en even thuis te houden, kunnen we het virus beter controleren en kunnen er sneller meer mogelijkheden komen in ons sociale leven, wat iedereen toch verlangt.”

Doorlooptijd

Joris Moonens, woordvoerder Zorg en Gezondheid: “Het Vlaamse contactonderzoek werkt zeer snel. Zodra wij de gegevens van de patiënt krijgen, heeft de contactopvolging vanuit Vlaanderen als mediaan slechts 3,4 uur nodig om een patiënt op te bellen of te bezoeken of om het dossier af te sluiten. Om de contactpersonen vervolgens te bereiken, is de mediaan 2,9 uur voor de Vlaamse contactopvolging om hen te bellen en te informeren. Ook hier wordt herhaaldelijk geprobeerd om de persoon te bellen, kan de persoon zelf terugbellen en wordt een huisbezoek gepland wanneer telefonisch contact niet lukt.”

Meer cijfers over de contactopvolging in Vlaanderen vindt u op https://www.zorg-en-gezondheid.be/contactonderzoek-in-cijfers.

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *