Typ om te zoeken

HR In the spotlight Woonzorgcentra

De Belgische woonzorggroep Anima Care lanceert vernieuwend geluksconcept voor de toekomst en wordt Anima

Delen

Wat betekent geluk voor de bewoners? Tips van de 100-jarige bewoners voor een gelukkig leven.

Anima baat 23 seniorencentra uit over heel België die samen 2539 senioren zorg en huisvesting geven. Ze zijn de eersten die straks opnieuw van het normale leven kunnen proeven. De vaccinaties van de bewoners zijn achter de rug (95% is gevaccineerd), waardoor het aantal besmettingen spectaculair daalde en vandaag quasi tot nul werd herleid. De blik is gericht op een hoopvolle toekomst, nu de eerste versoepelingen van de maatregelen weer ademruimte en perspectieven geven. Het uitgelezen moment voor Anima om een nieuwe visie en huisstijl voor te stellen.

Enquête

Er werd een grootschalige enquête uitgevoerd bij de bewoners, hun familieleden en de medewerkers. Anima wilde beter begrijpen hoe ze gezien worden, welke verwachtingen er leven en wat henzelf elke dag drijft.

Naast contact met familie, vinden bewoners het contact met medebewoners en het personeel het belangrijkste. Niemand is beter geschikt dan de 100-jarige bewoners zelf om te omschrijven wat geluk voor hen betekent en tips te geven voor een gelukkig leven:

  1. Doen wat je graag doet in het leven. En leven en laten leven, je niet teveel zorgen maken.

Mariette (100), Zevenbronnen

2. Samen plezier maken met andere mensen

Maurice (100), Arcade

3. Geluk kunnen vinden in simpele, dagdagelijkse dingen zoals lekker eten.

Léa (101), bewoner Home Scheut

4. Voorzichtig zijn, zonder te overdrijven. En goede dingen doen en zorgen voor de mensen rond jou.

Geneviève (101), Les Comtes de Méan

5. Als je iemand graag ziet, moet je dat vaak genoeg zeggen. Trek je ook niet te veel dingen aan en haal geen stommiteiten uit…

Virginie (106), De Toekomst

6. Een gelukkige familie en goed omringd zijn. Het is niet enkel geld dat telt. Je moet proberen tevreden te zijn met wat je hebt en niet altijd kijken naar wat anderen hebben. Heb vertrouwen in jezelf! Maar tegelijkertijd mogen we ook niet vergeten dat we niet alleen zijn. Samenleven met anderen en samen plezier maken is belangrijk.

Adèle (100), Les Comtes de Méan

Maria (100), bewoner van Kristallijn, vat het mooi samen: “Voor mij betekent geluk: vriendelijke mensen rondom mij en een goede band hebben met mijn kinderen.”

Een nieuw concept: ‘We zien u graag gelukkig’

De inzichten van de enquête heeft Anima aangezet om de hele organisatie te mobiliseren om de belofte ‘We zien u graag gelukkig’ uit te stralen, want de medewerkers zijn de beste ambassadeurs om deze belofte waar te maken. Daarom zet Anima ook hard in op de omkadering en het welzijn van haar team.

Tegelijkertijd heeft de groep van de gelegenheid gebruik gemaakt om de communicatie aan te pakken. Elk zorgcentrum van de groep draagt voortaan de naam Anima, dat ziel betekent in het Latijn. Het nieuwe logo is een gestileerd hart met Anima eronder op een roze achtergrond. Het symboliseert dat ze de bewoners graag zien en het werk met bezieling doen.

CEO Johan Crijns zegt over de visie: “Via de bevraging hebben we meer voeling gekregen bij wat we als organisatie voor onze bewoners betekenen en waar we het verschil maken. Zo hebben we de rode draad gevonden die ons als team inspireert om er elke dag weer voor te gaan en het beste van onszelf te geven voor onze bewoners: we doen wat we doen omdat we hen graag gelukkig zien. Alles wat we doen heeft dat uiteindelijk als doel. De nieuwe slogan ‘We zien u graag gelukkig’, zegt waarvoor we staan en gaan.”

Bekijk hier de videoboodschap.

CEO Johan Crijns

Toepassing

De belofte ‘We zien u graag gelukkig’ wordt ingevuld met de grote en kleine dingen om het onze bewoners écht naar hun zin te maken: lekker eten, mooie kamers, schone en aangename ruimtes, leuke animatie, en vooral een glimlach en persoonlijke aandacht van een medewerker.

Om dit in haar organisatie van hoog tot laag waar te maken, steunt Anima op goed omschreven werkprocessen die in procedures en werkinstructies zijn gegoten, maar ook op robuuste systemen en een goede opleiding van haar medewerkers. Met regelmatige kwaliteitsmetingen volgt ze het resultaat op en stuurt ze waar nodig bij.

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *