Typ om te zoeken

In the spotlight Thuiszorg

Digitale eerstelijnszorg: [email protected], ze heeft het!

Delen

Digitalisering is overal, ook in de zorg. Ferm Thuiszorg ging jaren geleden al van start met het [email protected], op dat moment met een toestel waarop de zorgverleners op locatie hun planning konden raadplegen en de geleverde zorg registreren. Aan het einde van de dag stuurden ze die gegevens door naar hun verantwoordelijke via een computer. Het toestel verving de papieren documenten. Vandaag is dit ‘bakje’ geëvolueerd naar een hedendaagse app.  

Iedereen aan boord 

Ann Trap, manager IT bij Ferm Thuiszorg verduidelijkt:  “Met de nieuwe app gaan we verder op de digitale weg, met een real time planning op de smartphone. De bevestiging na de hulpbeurt komt even snel weer binnen bij de verantwoordelijke. We vinden het belangrijk dat niemand uit de boot valt, dus kunnen onze zorgverleners de app op hun eigen smartphone gebruiken, of op eentje van de organisatie. Er is ook extra zorg voor de uitrol, die door de omstandigheden ook grotendeels online verlooptHet grote enthousiasme bij onze leidinggevenden helpt daarin echtDe medewerkers van zorg en technologie stomen vlot toegankelijke, educatieve tools klaar, en zijn er met raad en advies, ook al moet het op afstand.”  

Vlotte organisatie van de zorg 

Griet Seghers is verantwoordelijke in de regio Dilbeek. Haar team gebruikt de app met veel enthousiasme. “Vroeger stuurde ik soms meerdere mails met gegevens, nu bundelt de app de meest up-to-date informatie. Er worden dus minder fouten gemaakt. Voor de verzorgenden is het veel overzichtelijker, en ook de loonverwerking verloopt vlotter. Het is een meerwaarde voor de organisatie van zorg. Cliënten krijgen bij ieder bezoek de planning voor de volgende hulpbeurten. Die communicatie wordt gewaardeerdWe tonen altijd begrip wanneer cliënten de grote digitale sprongen niet meteen kunnen zetten, hun welzijn staat vooropStapje voor stapje helpen we hen. Alle digitale hulpmiddelen ondersteunen de zorg, maar vervangen deze niet. Het persoonlijke contact zowel met cliënten als met onze medewerkers blijft belangrijk.” 

Enorme tijdswinst 

Annick Nuyts is verzorgende en testte als een van de enthousiaste pioniers de werking van de app. “Na de deskundige uitleg was ik meteen verkochtSommige cliënten vinden het vreemd dat ze geen handtekening meer moeten zetten, of geen pincode moeten ingeven. Maar dat worden ze snel gewoon, omdat het zo eenvoudig is Ik heb op elk moment de juiste planning op zak. De app op de telefoon is bovendien heel gebruiksvriendelijk. Ik hoef me geen zorgen meer te maken over het tijdig indienen van mijn prestaties, iets waar ik vroeger soms wel eens aan herinnerd moest worden. [email protected] gebruiken kost me weinig moeite en het zorgt voor enorme tijdswinst.”   

Blijven ontwikkelen en innoveren is dus de boodschap. Zo wordt er al hardop gedroomd van nieuwe functies in de app, zoals verlof aanvragen of chatten. En zoals France Gall het reeds zong,  zijn ze bij Ferm Thuiszorg overtuigd: [email protected], ze heeft het! 


Meer info

www.samenferm.be/thuiszorg

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *