Eenvoud door HR in de strategie !

• Het eerste principe: ‘creëer de beleidsvisie van morgen en realiseer hem al vandaag’. Zo is er een organisatie die zich omwille van de wijzigingen van aanbod- naar vraagmarkt genoodzaakt zag om zichzelf opnieuw uit te vinden. Het besloot dat het een ander ‘brand’ nodig had, een andere uitstraling. Ze wilden staan voor ‘goede beleving en gastvrijheid’. Innovatie en change in dienstverlening waren hiervoor nodig. Zodra de organisatie zijn beleidsvisie had gecreëerd, kon deze vrij simpel door getrokken worden naar alle andere beleidsaspecten. Leidinggevenden kregen opleiding rond het waarmaken ‘beleving’ en ‘gastvrijheid’ in de dienstverlening.

• Het gaat ook niet altijd om ‘rocket science’. Vandaar het tweede principe: ‘wees praktisch menselijk’. Neem dat zorgcentrum dat niet genoeg medewerkers vond, terwijl er allochtonen en oudere herintreders op de arbeidsmarkt waren. Het centrum wierf ze aan, maar dat wilde niet meteen helemaal lukken. Een beetje onderzoek leerde dat de nieuwe medewerkers ontevreden waren over het feit dat ze dagelijks te laat waren voor de lijnbus die slechts om het uur langskwam. De HR-dienst besliste om een praktische ingreep in werktijd te nemen. Iedereen tevreden. Een kleine aanpassing had direct resultaat.

• Organisaties en vooral hun leiders trappen snel in de val van ‘sterk leiderschap’. Zeker in crisistijden worden kordate en snelle beslissingen verwacht.  Maar snelheid leidt vaak tot het vergeten van het derde principe ‘betrek uw medewerkers’. Deze stakeholders kan je betrekken bij efficiëntie-oefeningen. Zeker in dienstverleningsomgevingen hebben medewerkers vaak een goed zicht op wat er beter kan. De organisatieleiding en HR zetten zich dan in de rol van change-agent en zorgen ervoor dat de verbeteringen niet vrijblijvend zijn, maar gericht naar het doel dan men zich gesteld heeft.

De rode draad in al deze principes is het verbinden van strategie, HR-beleid en organisatieresultaat. Gelukkig komen we meer en meer organisaties tegen die een HR doelstelling opnemen in hun strategische visie voor de komende jaren.  Doet u dat ook?

Piet Vandenbussche
Sectorverantwoordelijke Social Profit SD Worx
www.sdworx.be
 

Lees ook

Wil je op de hoogte blijven van het laatste zorgnieuws?

Wens je up-to-date te blijven van het laatste zorgnieuws?
Schrijf je dan hier in en ontvang 2-wekelijks onze nieuwbrief.