Typ om te zoeken

HR In the spotlight Woonzorgcentra Ziekenhuizen

Employer branding in de zorg: medewerkers als ambassadeurs

Delen

Employer branding in de zorgsector begint, net als in andere organisaties, van binnenuit. Pas wanneer de cultuur intern juist zit, kan men die met succes uitdragen naar potentiële kandidaten. Dat zegt Mona Hulsmans van  X-Care in Motion. 

“We zijn een organisatie gespecialiseerd in projectverpleging en uitzendarbeid die een partner wil zijn voor de zorgsector. Wat ons onderscheidt? We willen, naast een competitieve, professionele speler, ook een warme en familiale werkomgeving zijn”, steekt Mona Hulsmans, HR-specialist en bestuurder bij X-Care in Motion van wal. Dat eerst intern waar maken, en nadien samen met de medewerkers uitdragen naar de buitenwereld: dit ambassadeurschap is de manier waarop de organisatie ook vandaag nog voldoende talent kan aantrekken. 

“Competitief zijn op een warme en familiale manier: wij bewijzen dat het kan” 

Vinger aan de pols 

Warm en familiaal, met mensen die op de eerste plaats komen: Mona Hulsmans maakt zich sterk dat dit voor  X-Care in Motion  geen loze woorden zijn. “We kijken naar het individu om te weten wat die persoon nodig heeft. We volgen onze medewerkers op, houden de vinger aan de pols en bieden hen een groeipad aan.” 

De vinger aan de pols houden is een taak voor alle backoffice medewerkers, maar ook voor de mentoren. Elke medewerker heeft een meter of peter, die daarvoor opgeleid is. Daarnaast zijn er ook field coaches die regelmatig een halve dag meelopen met de verpleegkundigen op de werkvloer. “We hebben héél veel menselijk contact”, zo vat ze samen. 

Daarnaast wil X-Care in Motion  ook weten wat er leeft via peilingen en bevragingen. Deelnemen aan ‘Great Place to Work’ dat peilt naar goed werkgeverschap, levert ook heel wat nuttige inzichten op over wat goed gaat en waar ruimte tot verbetering is. Verder hebben we een mobiele ideeënbus die we bij elke bijeenkomst meebrengen en expliciet vragen om er ideeën en opmerkingen in te deponeren.” 

Een warme en familiale sfeer, dat zeker, maar dat niet alleen. “Als werkgever moet je ook zorgen voor uitdaging. Medewerkers moeten zowel persoonlijk als verpleegtechnisch blijven groeien.” De organisatie zorgt voor opleidingen, maar net zo goed biedt ze uitdagingen aan zodat medewerkers hun talenten kunnen inzetten. Door medewerkers te betrekken bij het feestcomité en het organiseren van bedrijfsbezoeken leren ze organiseren, communiceren, enz. We begeleiden hen daarbij en helpen hen zo om te groeien. We zijn ook een heel participatieve onderneming en hechten veel belang aan de stem van de medewerker.” 

Ambassadeur marketing 

Employer branding wil uiteraard zeggen dat interne troeven uitgedragen worden naar de buitenwereld. Zo worden regelmatig testimonials gepubliceerd waarin medewerkers getuigen over hun traject binnen de organisatie.  Medewerkers gaan ook hun carrièreverhaal toelichten op scholen en bij studentenverenigingen, en dan nog liefst bij die waar ze vroeger zélf actief waren. 

Of de aanpak werkt? Jazeker, bevestigt Hulsmans. “Door Corona nam de werkdruk in de zorg enorm toe. Ondanks de stijgende nood aan verpleegkundigen bij alle zorgbedrijven hebben wij tóch hetzelfde niveau van aanwervingen  kunnen behouden. We zijn ervan overtuigd dat onze recente fusie en toepassing van de best practices van beide bedrijven ervoor zullen zorgen dat we het in 2021 nog beter gaan doen. ”

Mona Hulsmans (X-Care in Motion):  “Als werkgever moet je ook zorgen voor uitdaging. Medewerkers moeten zowel persoonlijk als verpleegtechnisch blijven groeien.” 

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *