Facilitybeheer voor de zorgsector: veiligheid, kwaliteit en snelheid maken het verschil

Vinci Facilities is met 7 business units aanwezig in heel België. De vestiging in Waregem (die Oost- en West-Vlaanderen bedient) is gespecialiseerd in HVAC-beheer voor de zorgsector. “Van al onze vestigingen hebben wij de grootste expertise in energie- en HVAC-beheer voor ziekenhuizen en WZC’s”, zegt Business Development Manager Chris Ryssaert.
 
“Onze knowhow is organisch gegroeid en blijft toenemen naarmate we meer klanten uit de zorgsector krijgen, maar we werken ook actief aan de uitbreiding van onze portefeuille”, vervolgt Chris Ryssaert. “We servicen verschillende grote zorginstellingen in de regio, zoals Jan Yperman, AZ Sint-Jan Brugge, AZ Delta Roeselare, St. Vincencius Deinze, St. Augustinus Veurne en St. Lucas Brugge. Daarnaast beheren we de installaties van een hele reeks woonzorgcentra. Op dat vlak ligt nog een grote markt open.”
 

Autonomie

VINCI Facilities is geen klein bedrijf. Het maakt deel uit van de gelijknamige Franse beursgenoteerde groep en is wereldwijd aanwezig. In België omvat VINCI Energies onder meer ook VINCI Facilities (51 miljoen euro omzet en 320 medewerkers ). VINCI Facilities staat in voor Multi Technisch Beheer en Facility Management en is gespecialiseerd in Onderhoud, HVAC en Elektriciteit. Toch is er een sterke lokale verankering, wat extreem snelle interventietijden mogelijk maakt. De interventievoertuigen zijn gegarandeerd volledig uitgerust, waardoor de wachttijden minimaal zijn. “Klopt”, zegt communicatiemanager Kevin Petit. “Onze Brusselse hoofdzetel en onze regionale vestigingen (Zwijndrecht, Gosselies, Waregem) hebben allemaal een eigen, volledig uitgerust depot. Het zijn autonoom opererende units. Dankzij de nabijheid en de logistieke back-up zijn de technici volledig aangepast aan lokale problemen.”
 

Certificering

Dat alle technici bij VINCI Facilities gecertificeerd zijn, is een belangrijk punt voor opdrachtgevers uit de zorgsector. Veiligheid en snelheid zijn hier zo mogelijk nog belangrijker dan voor andere sectoren. Zo ruilde het Ieperse Jan Yperman Ziekenhuis het eigen facilitybeheer in voor de expertise van VINCI Facilities. Het resultaat: dankzij de samenwerking van de technische dienst met de onderhoudsmensen die de installatie optimaliseren daalde het energieverbruik de laatste jaren, ook al kwamen er 2 x 1600 m² nieuwe ziekenhuisafdelingen bij, met energieverslindende apparatuur zoals de niersteenverbrijzelaar of de koeling op de datakasten. “Maandelijks nemen we met VINCI Facilities één installatie onder de loep”, zegt diensthoofd technische dienst en bouwcoördinator Rik Persyn. “Deze wordt dan in detail geanalyseerd en geoptimaliseerd. Enerzijds de instellingen: minimum en maximum temperaturen, draaitijden volgens bezetting, freecooling. Anderzijds worden ook de sturing van verlichting in gangen, centrale ruimtes, parkings… jaarlijks geanalyseerd en bijgewerkt. In afdelingen die in het weekend gesloten zijn, proberen we het energieverbruik zo laag mogelijk te krijgen. Dankzij het gebouwenbeheersysteem, onze interne technici en de technici van VINCI Facilities hebben al we vele KW energie bespaard”. Ook accreditatie kan dé reden zijn voor een ziekenhuis om energie en HVAC uit te besteden, want het is een terugkerende inspanning die een gesmeerd lopend facility management vereist.
 

Opleiding

Aan opleiding besteedt VINCI Facilities extra veel aandacht. Tijdens jaarlijks 30.000 uren opleiding worden liefst 40 opleidingen op maat voorgesteld. “De wetgeving wordt altijd maar strenger”, zegt Chris Ryssaert. “Al onze technici zijn gespecialiseerd in een bepaalde specificatie. Gecertificeerd zijn is een must. We houden ook onze eigen energie-audits. Daar hebben we speciaal iemand voor in dienst.” De opleiding beperkt zich niet tot het technische aspect of de wetgeving, vult communicatiemanager Kevin Petit aan. “Vanaf dit najaar is er onze 5 Sterren Service, waarbij medewerkers bewust gemaakt worden van de vijf basisprincipes van onze dienstverlening: zich voorstellen, het gesprek starten, luisteren, voorstellen en bevestigen. We hechten enorm veel belang aan communicatie en klantvriendelijkheid. Bij VINCI Facilities zal een klant nooit meemaken dat een technicus binnenkomt, zijn job doet en vervolgens vertrekt zonder zich aan te melden of zijn interventie te bespreken.”
 
www.vinci-facilities.be
Contact: Chris Ryssaert
 

Lees ook

Wil je op de hoogte blijven van het laatste zorgnieuws?

Wens je up-to-date te blijven van het laatste zorgnieuws?
Schrijf je dan hier in en ontvang 2-wekelijks onze nieuwbrief.