Typ om te zoeken

In the spotlight Thuiszorg

Helden nodig in de groeiende sector van de thuisverpleging

Delen

OXI HANTEERT WEDERZIJDS RESPECT ALS BUSINESSMODEL

Met de Corona-plaag die ons land nog steeds teistert, blijft de zorgsector veel respect oogsten voor hun moed en inspanningen. Eén groep wordt daarbij vaak wat uit het oog verloren: de sector van de thuisverpleging. Nochtans geven ook zij het beste van zichzelf, vaak ten koste van de eigen gezondheid. Thuisverplegers verdienen meer respect, al was het maar omdat de vergrijzende bevolking steeds meer op thuiszorg zal moeten rekenen. “Maar vaak loopt het al fout bij de werkgevers”, weet Heidi Lamal, “en daar heeft OXI alvast komaf mee gemaakt.”

Heidi Lamal, mede-oprichter van OXI

Heidi Lamal, mede-oprichter van OXI

Heidi Lamal, mede-oprichter van OXI, weet waarover ze spreekt: “Dagelijks ondervinden wij hoe belangrijk wederzijds respect is om de job als thuisverpleger aangenaam en waardevol te houden, en om de thuisverplegers dat gevoel van trots te bezorgen dat ze 100% verdienen. En dan bedoel ik zowel het respect voor -en tussen- de verpleegkundige en de patiënt.”

Eigenlijk begint het allemaal bij de werkgever, vervolgt Heidi: “Die moet de omstandigheden creëren waarin iedereen dat nodige respect voor elkaar kan opbrengen. Dat betekent onder meer een degelijk loon, maar ook aandacht voor andere aspecten van de job. Voldoende tijd voorzien voor een huisbezoek, zodat de verpleegkundige niet hoeft binnen en buiten te hollen, bijvoorbeeld, maar ook een bedrijfswagen die net iets hoger is, zodat het telkens in- en uitstappen geen martelgang wordt. Voor een baan met 20 à 30 huisbezoeken per dag is dat echt wel een meerwaarde.”

OXI: what’s in a name?

De andere benadering van de job resulteert haast vanzelf in een betere zorgverlening. En dat past perfect in de filosofie die OXI hanteert: “We willen bij OXI met verpleging en verzorging aan huis holistisch te werk gaan. We willen totaalzorg geven. De tijd nemen voor elke patiënt, niet alleen om fysiek voor hem of haar te zorgen, maar ook om te vragen hoe het met hen gaat. Elke patiënt verdient kwaliteitszorg en we merken dat onze aanpak door de patiënten echt wordt gewaardeerd.”

Die eigen aanpak zit al vervat in de bedrijfsnaam ‘OXI’. Hierin zie je het woord ‘auxi(lium)’, Latijns voor ‘hulp’, maar ook ‘oxy(gen)’, Engels voor ‘zuurstof’. “Niet toevallig twee kernwoorden van onze missie: wij willen zorg combineren met zuurstof, zowel voor de patiënt als voor onze verpleegkundigen”, legt Heidi uit. “De patiënt komt altijd op de eerste plaats, maar ook onze verpleegkundigen mogen we in het grotere verhaal van OXI niet vergeten. Dat wordt gewaardeerd, want zowat alle verpleegkundigen blijven hier jarenlang aan de slag. Want OXI behandelt hen al jaren als helden, terwijl de rest van het land hier eerst een zware gezondheidscrisis voor nodig heeft gehad.”       

Dit heeft geleid tot concrete richtlijnen zoals het beperken van het aantal verpleegkundigen dat langskomt bij één patiënt tot maximum vier verschillende personen, zodat elke verpleegkundige heel goed weet wat voor die patiënt belangrijk is. Zo wordt ook de privacy van de patiënt beter gerespecteerd. De verpleegkundigen stellen ook samen een planning op en overleggen regelmatig om de communicatie onderling zo vlot en duidelijk mogelijk te laten verlopen. Zo krijgt elke betrokken partij – de patiënt en de verpleegkundige – ademruimte. Last but not least: elke patiënt moet bij het sluiten van een overeenkomst een charter ondertekenen waarbij ze zich ertoe verbinden om elke verpleger respectvol te behandelen en zich verzekerd weten van datzelfde respect vanwege de verpleegkundige.

Iedereen heeft recht op ZORG 2.0

Heidi is ervan overtuigd dat deze persoonlijke en respectvolle aanpak van verzorging in  vertrouwde omgeving van de patiënt voor elke zorgbehoevende een verrijking zou zijn, waar ook in Vlaanderen. “Organisaties zoals OXI, die elke dag blijven streven naar een vernieuwde zorg waar kwaliteit centraal staat – zeg maar ZORG 2.0 – zijn er veel te weinig. We zien in het werkveld dat het anders KAN en MOET met de zorg in onze maatschappij. Patiënten zijn er op dit moment al meer dan voldoende en met de vergrijzing zal het aantal zorgbehoevenden alleen maar toenemen. Mensen blijven immers het liefst zo lang mogelijk thuis in hun vertrouwde omgeving. Dat is bovendien voor de overheid een financieel interessantere optie dan nog maar eens een zorgcentrum te bouwen.”

Om bij te dragen aan die meer betaalbare en mensvriendelijke alternatieven voor de woonzorgcentra, wil OXI haar werkgebied uitbreiden, licht Heidi toe, “maar we zijn een nog te bescheiden organisatie om dit ideaal alleen te kunnen. Daarom willen we graag samenwerken met mensen die de ideeën van OXI in hun regio kunnen realiseren.” Concreet is OXI nu actief in de Zennevallei, en willen ze hun werkveld uitbreiden tot een regio zo’n 30 kilometer ten westen van Brussel. In de komende 5 jaar wil de organisatie 5 nieuwe OXI’s ontplooien in de regio’s Lennik, Asse, Grimbergen, Ninove en Denderleeuw.

Nieuwe helden gevraagd       

Om de uitbreiding en ontplooiing van de OXI’s mee vorm te geven, is de organisatie concreet op zoek naar 2 verschillende profielen. Eerst en vooral is OXI op zoek naar ondernemende types die die nieuwe regio’s willen opstarten en managen. Concreet gaat het om één zorgmanager per regio, die OXI zal opstarten, en dat uiteraard in onderling overleg met Heidi Lamal en met een team van verpleegkundigen binnen elke regio. Maar ook zoekt OXI gemotiveerde en flexibele verpleegkundigen om van de thuisverpleging in die regio’s een succes te maken. De juiste profielen maken hierbij het verschil.

“Welke mensen we zoeken? De allerbeste verpleegkundigen, met de allerhoogste verwachtingen, zowel over hun werkgever als over wat zorg zou moeten zijn”, preciseert Heidi. “We willen helden, die gedreven zijn en voor elke patiënt tot het uiterste willen gaan, maar in ruil daarvoor wel verwachten dat die kwaliteit erkend en gewaardeerd wordt. Dat zijn de mensen waarmee OXI vooruit wil. En dat garandeert de zorgverlening waar elke patiënt naar verlangt.”

Op zoek naar jou?

Herken jij je in dit profiel? Of ben je geïnspireerd door het verhaal van OXI om in jouw regio een netwerk voor thuiszorg uit te bouwen? Heb je meer info nodig of ben je al helemaal overtuigd? Stuur je vragen en/of cv dan naar Heidi’s team. Zij staan klaar om al je vragen te beantwoorden en om je beter te leren kennen!

www.oxi.care

[email protected]

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *