Typ om te zoeken

Techniek Woonzorgcentra

Mintus: “Raamcontracten met externe partners blijven aanvullen met in-house expertise”

Delen

De Brugse welzijnsvereniging Mintus is een voortrekker in datagebaseerd gebouwenbeheer. Maar wat wordt uitbesteed aan welke partners? En volstaat ‘uitbesteden’ voor een 360° efficiënte en kostenefficiënte exploitatie? Projectleiders Technieken William De Beuckelaere en Tony De Meulenaere en Ann Vandycke, hoofd van de technische dienst, lichten toe. “Wat je zelf ontwikkelt en in de hand hebt, kan je beter laten aansluiten op je eigen noden”. 

Ann Vandycke: “Ook Mintus heeft voor een stuk de eigen technische werking afgebouwd en vervangen door raamcontracten met externe partners. Voor technische exploitatie is er veel gespecialiseerde kennis nodig is. Toch blijven eigen medewerkers van ons technisch atelier hard nodig, want zelfs een breed raamcontract omvat niet alle aspecten van onderhoud of beheer. Soms is het ook niet duidelijk wat de oorzaak of de locatie is van een storing. Dan is er intern iemand nodig die vertrouwd is met de voorziening en de zorg, die analyses kan maken en interventietechniekers kan begeleiden.”  

William De Beuckelaere: “Mintus gebruikt onder meer de gebouwbeheersystemen (GBS) van Schneider Electric en Priva voor energiewinst en comfort. Zo kunnen we remote analyses uitvoeren van werking, comfort en energieprestaties. We registreren op alle locaties ook de bedrijfsuren van de installaties, temperatuur, verbruik … Met die data brengen we de investeringsnoden in kaart.”   

Ann Vandycke: “Ook de feedback van onze onderhoudspartners vormt mee de basis voor de meerjarenplanning. Die loopt bij ons als openbare dienst voor zes jaar, de duur van een legislatuur. Voor alle locaties hebben we raamcontracten met VINCI en Six voor het wettelijk vereiste preventief en curatief onderhoud. Op onze vastgoedbeheersoftware Planon worden ook de onderhoudsopdrachten mee ingepland. Van elke interventie zijn we in real time op de hoogte. Er worden rapporten en metingen aan gekoppeld, waardoor we kort op de bal kunnen spelen.” 

Tony De Meulenaere: “De inventaris van de onderhoudspartners omvat alle technische toestellen per zorgvoorziening. Waar we naartoe willen is: meldingen op Planon koppelen aan specifieke toestellen, zoals de warmtepomp. Daarin zal BIM, dat we nu voor het eerst ook gaan gebruiken voor de exploitatie, ook een grote verbetering betekenen voor de meerjarenplanning (zie ook het artikel https://zorgmagazine.be/bim-als-leerproces-waarin-alle-bouw-en-facility-partners-elkaar-moeten-vinden/).” 

Ann Vandycke: “Niet alleen voor het onderhoud, maar voor de integrale werking van Mintus is het beter dat de planning zichtbaar is voor al onze gebruikers. Maar dat is een leerproces op de werkvloer: een telefoontje is vaak nog steeds sneller gepleegd dan online data raadplegen. Ons eigen atelier is overgeschakeld op digitale werkbonnen waarmee de medewerker op een tablet de opdracht ontvangt en de status van de interventie kan opgeven. Die gegevens zijn consulteerbaar voor alle voorzieningen.” 

William De Beuckelaere: “Belangrijk is dat we met data koppelen en visualiseren altijd verder willen. We werken nog aan het fundament, want Mintus zit volop in een transitie om op basis van sensortechnieken alle processen zo ver mogelijk doorgedreven te automatiseren en autonoom te maken.”  

LEES OOK:

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *