Typ om te zoeken

ICT In the spotlight

Serious games, het nieuwe front voor de zorgsector?

Delen

We moeten er geen doekjes om winden: games hebben te kampen met een slecht imago. In de media doen verhalen over verslaving, geweld of asociaal gedrag het vaak goed, maar die negatieve beeldvorming rond games is niet helemaal terecht. Steeds vaker blijkt immers dat gamen op heel wat vlakken ook een positieve impact kan hebben. Bij uitstek in het coronajaar 2020 hebben games een grote rol gespeeld bij het stimuleren van online sociale interacties en het bevorderen van mentaal welzijn. Bijna de helft van alle games die vandaag in België ontwikkeld worden, hebben een meerwaarde die voorbijgaat aan louter entertainment. Ze focussen op een brede waaier aan onderwerpen zoals onderwijs, sensibilisering, lichaamsbeweging of zelfs zorg. In het genre van die zogenaamde “serious” of “applied” games doet België het dus voorbeeldig.

“In België lopen we vaak aan tegen een negatief beeld rond games en dat is jammer. We merken dat het medium in buurlanden zoals Nederland vlotter ingang vindt, waardoor er nog meer op serious games ingezet wordt. We werken er hard aan om in België die achterstand in te halen. Hier zit namelijk veel talent.”

Het Hasseltse LuGus Studios, een gevestigde waarde binnen de Belgische gamesindustrie, speelt daarin een voortrekkersrol. Onder het motto “serious about games” heeft het bedrijf sinds 2011 een veertigtal projecten ontwikkeld die het gamemedium in een positieve context aan het werk zetten. Voorbeelden daarvan zijn De Stem, een virtual reality ervaring die genderstereotypen in STEM-opleidingen tegen het licht houdt en CosmiClean, waarin spelers op speelse wijze inzicht krijgen in de principes en processen van recyclage. Ook binnen de zorgsector is LuGus actief. Zo was de eerste opdracht van de jonge gamestudio meteen voor een reus uit de farmawereld, die samen met hen onderzocht of games een geschikte leeromgeving konden zijn voor kinderen met ADHD. Al snel bleek dat kinderen met concentratieproblemen makkelijker leerstof konden verwerken in een boeiende spelomgeving.

“Als start-up wilden we games maken die mensen konden helpen. In ons eerste project konden we die visie onmiddellijk in de praktijk zetten door zorg en educatie te combineren met inzichten over games.”

Een klein decennium later werkt LuGus Studios onder andere samen met Sint Oda, een dienstencentrum voor mensen met een ernstige meervoudige en matige tot diep verstandelijke beperking. Dagelijkse verzorgingsactiviteiten in Sint Oda, zoals het knippen van nagels of een kappersbezoek, gebeuren uiteraard met de grootste zorg, maar creëren toch vaak wat ongemak en angst bij de bewoners. Die angsten hebben vaak een oorsprong in negatieve ervaringen in het verleden: een pijnervaring, onbekende geluiden, vreemde materialen of onvertrouwd personeel. Wanneer die handelingen dan wat moeilijker verlopen, worden er al snel nog meer negatieve associaties opgebouwd.

Met Snoezel VR willen LuGus Studios en Sint Oda een extra tool ontwikkelen die begeleiders kunnen inzetten om dat soort situaties aangenamer te maken. Een ontspannende virtual reality ervaring, op maat van elke bewoner, moet rust en afleiding bieden. Op die manier hoopt het project de verzorging vlotter en minder stressvol te maken voor zowel de bewoners als de begeleiders.

 

Snoezel VR is slechts één van talloze voorbeelden van hoe games en gametechnologie een steentje kunnen bijdragen in de zorgsector. Op dit moment worden serious games onder meer al ingezet om behandelingen en ingrepen toe te lichten of als trainingsmiddel voor specialisten en spelen ze een rol bij pijnverlichting, het bevorderen van mentaal welzijn of het speels kaderen van revalidatie. Het spreekt voor zich dat er nog veel meer toepassingen van serious games zijn die vooralsnog onbenut blijven. LuGus Studios hoopt alvast op een toekomst waarin dat potentieel ten volle tot uiting kan komen.

“Elk project zien we als een kans om games op een positieve manier te promoten naar de buitenwereld toe. Bijgevolg krijgen we meer en meer vragen uit de zorgsector. We kijken uit naar een boeiend jaar waarin we de uitdagingen en de lessen van 2020 kunnen omzetten in creatieve en doeltreffende serious games.” – Kevin Haelterman


Profiel LuGus Studios

Het Limburgse LuGus Studios zet met z’n tienkoppig team al een decennium lang zijn expertise in om mensen spelenderwijs te helpen. Hoewel de term misschien het tegendeel suggereert, kunnen “serious games” absoluut leuk, mooi en boeiend zijn. Meer nog: LuGus Studios is stellig overtuigd van de enorme meerwaarde daarvan. Een slim uitgewerkte serious game gaat op een positieve, speelse manier met uitdagingen om. Die filosofie past LuGus Studios toe in eigen projecten, maar vooral ook in opdracht van actoren uit verschillende sectoren. Het team kijkt steeds uit naar nieuwe uitdagingen en innovatieve insteken om games in te zetten.

Benieuwd naar wat LuGus voor de zorgsector kan betekenen? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek: [email protected]

Meer informatie over LuGus Studios: www.lugus-studios.be

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *