virtuele cockpit

UZA opent vernieuwd MRI-centrum met virtuele cockpit

Het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) heeft haar MRI-park vernieuwd. Drie nieuwe toestellen maken meer gedetailleerde beelden van het menselijk lichaam, in een kortere tijdspanne. Dat leidt tot betere en meer nauwkeurige diagnoses voor patiënten. Het team kan de MRI-toestellen bedienen vanuit een virtuele cockpit. Dat kan ook buiten de ziekenhuismuren.

“We bereiden ons voor op de toekomst”, zegt prof dr. Annemiek Snoeckx, diensthoofd radiologie aan UZA. “En dat is in dit geval beeldvorming vanop afstand en slimmer omgaan met talent en rollen binnen het team.” Het vernieuwde centrum voorziet in drie nieuwe MRI-toestellen. Neusje van de zalm is echter de virtuele cockpit, van waaruit teamleden meerdere toestellen tegelijkertijd kunnen bedienen. “In het verleden kwam de continuïteit van de MRI-onderzoeken wel eens in het gedrang door een personeelstekort”, vult Filip Deferme aan, hoofdverpleegkundige radiologie van het UZA. “Om ons daar tegen te wapenen, hebben we nu deze virtuele cockpit. Teamleden kunnen zich toeleggen op taken, het werk wordt boeiender en de zorg voor patiënten beter.”

MRI-toestellen
Het MRI-centrum is uitgebreid met drie nieuwe toestellen.

Volgens dr. Snoeckx biedt deze slimme technologie niet alleen kansen aan patiënten. “We kunnen thuiswerk in de toekomst faciliteren en denken aan samenwerken met collega’s over campussen heen. We moeten creatief en slim omgaan met het aanwezige talent in de zorg. Dat heeft de coronapandemie ons geleerd.”

Ruimte voor menselijk contact

Vlaams Zorgambassadeur Candice De Windt kwam de virtuele cockpit al tijdens een werkbezoek aan het MRI-centrum, ontdekken. “Innovatieve technologie zoals deze is een belangrijke gamechanger in de war for talent. Medische beeldvormers zijn net als verpleegkundigen schaars op de arbeidsmarkt. De zorgverlening van de toekomst is er een waarin we maximaal inzetten op talent en ‘ontzorging’ en ondersteuning door geavanceerde technologie en innovatie. Zo blijven we ook ruimte maken voor meer menselijk contact.”

Naast de mogelijkheden om virtueel te werken, is het vernieuwde centrum uitgerust met bijkomende innovaties om het team te ondersteunen. Jurgen Santy, account manager Siemens Healthineers, waar het UZA met samenwerkte: “Een van de nieuwe ingebouwde technieken op basis van artificiële intelligentie, is een functionaliteit om de patiënt in de ideale positie te helpen leggen. Ook zorgen deep learning algoritmes voor beelden in hogere resolutie (Deep Resolve-technologie). Dit kan de duurtijd van een onderzoek inkorten.”

LEES OOK OP ZORG MAGAZINE:

Lees ook

Wil je op de hoogte blijven van het laatste zorgnieuws?

Wens je up-to-date te blijven van het laatste zorgnieuws en leerrijke events?
Schrijf je dan hier in en ontvang 2-wekelijks onze nieuwsbrief.