Typ om te zoeken

In the spotlight

Wit-Gele Kruis: Beeldbelproject voor diabetespatiënten gaat volgende fase in

Delen

Brenda Aendekerk (links) en collega Suzy Vanhout (rechts) – Projectcoördinator zorginnovatie bij Wit-Gele Kruis Limburg

Videobellen? Daar heeft tegenwoordig iedereen de mond van vol. De voordelen spreken voor zich, zeker in coronatijden. Maar er is ook een ‘maar’, aldus Wit-Gele Kruis, dat enkele jaren geleden met een beeldbelproject voor diabetespatiënten is gestart. De do’s en don’ts zijn nu een leidraad voor de verdere uitrol in Limburg en West-Vlaanderen. 

“In 2019 kwamen we via het SIMBA-project (Succesvol Implementeren van Beeldbellen in Ambulante hulp en zorg) van de Arteveldehogeschool en UC Leuven-Limburg in aanraking met professionele beeldbeltools”, opent Brenda Aendekerkprojectcoördinator zorginnovatie bij Wit-Gele Kruis Limburg het gesprekMijn collega Bart Degryse, innovatiemanager bij Wit-Gele Kruis, is hier toen voor West-Vlaanderen mee aan de slag gegaan.” 

Virtuele educaties voor diabetespatiënten 

Bart Degryse, innovatiemanager bij Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen

Wit-Gele Kruis pakte het meteen grondig aan. Er werd een projectteam opgezet om te kijken wat beeldbellen kan betekenen en alle technische en functionele aspecten in kaart te brengen. Bart Degryse: “Al vrij snel beslisten we om in fase 1 te focussen op educaties voor diabetespatiënten en consultaties van de diëtiste. Daarrond werkten we een grondige businesscase uit. Uiteraard kwamen hierin zaken als de ROI, customer journey, patiëntendeontologie, communicatieplan en GDPR aan bod. 

Uit die fase, van september 2019 tot februari 2020, vloeide een eisenpakket, waaraan verschillende aanbieders werden getoetst. Wit-Gele Kruis koos voor de applicatie van Webcamconsult en werkte een communicatietraject uit. “En toen kwam corona”, aldus Brenda Aendekerk. “En daarmee schoot de vraag vanuit de patiënten omhoog. Ook kwam de terugbetaling in een ‘schemerzone’ terecht. “De 5 consultaties per kalenderjaar kunnen face-to-face plaatsvinden, maar nu dus ook via beeldbellen.” 

Opleiding, handleiding, checklist en mentorschap 

De voordelen zijn legioefficiëntie– en tijdswinst, meer flexibiliteit, minder stress Maar, er kan ook tijd verloren gaan om patiënten te instrueren en met de tool te leren werken. En het is voor de zorgverlener lastiger om op basis van enkel beeld de emotionele toestand van de patiënt of ernst van de situatie aan te voelen. De ‘niet-pluis’-radar werkt minder goed.” Om dit soort zaken te ondervangen, voorziet Wit-Gele Kruis een goede opleiding, handleiding, checklist en mentorschap.  

Beeldbellen is duidelijk een bijkomende service, wanneer een huisbezoek moeilijk is of het de zorgvrager beter uitkomt. In de praktijk kan de patiënt kiezen. Het eerste en laatste gesprek vinden wel altijd face-to-face plaats.” Wat heel makkelijk is gemaakt, is het delen van documenten. Ook filmpjes kunnen via het scherm aan patiënten worden getoond. 

Opschalen van fase twee 

In fase schaalt Wit-Gele Kruis het aantal patiënten op en wordt er een evaluatietool aan de app gekoppeld. Bart Degryse: “Dit om het volledige project te evalueren en de ervaringen van de patiënt daarin mee te nemen, en te bepalen wat dit voor ons als thuisorganisatie verder kan betekenen, bv. voor het opvolgen van andere chronisch zieken of voor kraamzorgOok kan de mantelzorger, huisarts, specialist of vertrouwenspersoon deelnemen aan een belgesprek. Tot slot is het belangrijk om beeldbellen goed in te bedden in dagelijkse processen en naadloos te integreren“Dan denk ik aan de integratie met MijnWGK, ons digitaal verpleegdossier, alsook aan de koppeling met een zorgcentrale voor acute zorgvragen. Maar dat is weer een ander project.” 

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *