x-care in motion

[PARTNER CONTENT] X-Care in Motion: Kleine gebaren, grote impact 

[PARTNER CONTENT] X-Care in Motion is de grootste Belgische dienstverlener in projectsourcing van verpleeg- en zorgkundigen. Een reddende engel voor zorgorganisaties met een tijdelijk personeelstekort. “Maar ook een ‘partner in life’ voor deze klanten én voor de 220 zorgmedewerkers verspreid over heel Vlaanderen”, aldus HR Director Eva Vercruyssen en HR-teamlead Kelly Tuyttens.  

Het is dat laatste wat X-Care in Motion kenmerkt. “We tonen dat er ruimte is om professioneel en persoonlijk te groeien, willen mensen helpen in dat traject, en hen op de lange termijn persoonlijk en op maat begeleiden”, aldus Kelly Tuyttens. “Open, eerlijk en transparant. Want dat is de manier waarop we communiceren, zowel met medewerkers als met zorginstellingen.” 

Groeien is voor iedereen anders 

Kelly Tuyttens is HR-teamlead bij X-Care in Motion en werkt er ondertussen zo’n 7 jaar, aanvankelijk als projectverpleegkundige. “Ik ben meegegroeid met het bedrijf en dat is precies wat we voor medewerkers willen. Die mogelijkheid creëren door als ‘partner in het leven’ dichtbij hen te staan. Doorgroeien is natuurlijk geen must. Je kan op verschillende manieren groeien: op verschillende afdelingen, in verschillende zorginstellingen, of zelfs in een andere functie of rol.” 

In die zin onderscheidt werken via X-Care in Motion zich van het traditionele werken in een zorginstelling, waar je heel goed kan zijn in je job, op een bepaalde afdeling. En je, als je bijstudeert, kan groeien richting adjunct of hoofd. “Meestal houdt men ervaren verpleegkundigen graag op dezelfde plek, omdat vervanging moeilijk is”, vertelt Eva Vercruyssen. “Wij proberen er op een andere manier naar te kijken. Door mensen de uitdagingen te bieden die ze nodig hebben, blijven ze langer aan boord. Misschien niet in dezelfde functie, maar wel binnen hetzelfde bedrijf.” 

Altijd een persoonlijk contact 

De belangrijkste en meest waardevolle HR-tool is persoonlijk contact. Kelly Tuyttens: “Dat is iets waar we 100% voor gaan. Liefst face-to-face en altijd met een vinger aan de pols. Is iemand een beetje zoekend, dan maken we een één-op-één afspraak, gaan we een koffie drinken en helpen we hen door die periode heen. Je kan heel snel vervallen in een Whatsappje ‘Is alles ok?’. We willen wegblijven van die vluchtige contacten. Een oprecht telefoongesprek en kunnen doorvragen zorgt dat we een nauw contact hebben met de medewerker.” 

“Zeker nu het weer kan en mag, proberen we naar de mensen toe te gaan”, vervolgt Eva Vercruyssen. “Dat is door corona moeilijk geweest de afgelopen twee jaar. We wilden nabij zijn, maar konden vaak niet, ook omdat we als externen niet binnen mochten in de zorginstelling. Even binnenspringen op de afdeling was er niet bij. We zijn wat creatiever geweest en hebben andere manieren ontdekt, zoals gaan wandelen met onze verpleegkundigen.” 

Open communicatie 

Ivoren torens en glazen plafonds kennen ze bij X-Care in Motion niet. De communicatielijnen zijn open, eerlijk en oprecht. “In beide richtingen”, benadrukt Kelly Tuyttens. “Wij communiceren graag dat het goed is, maar zullen het ook zeggen als het niet goed is. En omgekeerd geldt hetzelfde. Mensen zullen er nooit op afgestraft worden als ze open en eerlijk zijn. We hebben liever dat ze zeggen waar het op staat, dan dat ze met een ontevreden gevoel rondlopen. Communicatie die op een respectvolle manier gebeurt, kunnen wij alleen maar appreciëren.” 

Maar hoe hou je de communicatielijnen met 220 projectverpleeg- en zorgkundigen open? Eva Vercruyssen: “Wij hebben ons georganiseerd in regioteams waarbij maximaal 50 mensen nauw opgevolgd worden door telkens twee mensen, namelijk een HR Business Partner en een Business Manager. Daarnaast werken we met een meter- en peterschap. Tot slot zijn er ook fieldcoaches, ervaren projectverpleegkundigen die op elk project een shift meelopen met de medewerker.” 

Talentmanagement 

Ondanks een snelle groei en de krapte aan zorgtalent, slaagt X-Care in Motion erin om de juiste mensen te vinden en aan zich te binden. Enerzijds door medewerkers goed te kennen en anderzijds door een vertrouwenspersoon te zijn voor zowel medewerker als klant. “Het is de driehoeksverhouding die belangrijk is”, legt Eva Vercruyssen uit. “We zoeken naar dat evenwicht tussen klant en medewerker en proberen dat te bewaren. Door goed te luisteren, weet je de meeste problemen of struikelblokken ook proactief te ondervangen.” 

“Wij willen dat medewerkers trots zijn om voor ons te werken, maar wij zijn ook trots dat zij voor ons werken”, vervolgt Kelly Tuyttens. “De juiste match maak je door mensen goed te kennen. Het kan zijn dat iemand stabiliteit zocht wegens de drukte thuis, maar nu weer zin heeft in uitdagende projecten. Op zes maanden tijd verandert er soms veel. Het is aan de HR Business Partner en Business Manager om op basis van hun kennis en de ongezouten mening van de medewerker te kijken naar geschikte projecten voor op dat moment.” 

(Soft)Skills doen ertoe 

Groeien – in welke richting ook – betekent ook bijleren. Eva Vercruyssen: “Mensen kunnen zelf aangeven welke competenties of vaardigheden ontbreken en/of waarin ze zich willen bijscholen. Hiervoor hebben ze een opleidingsbudget. Daarnaast organiseren we ook opleidingsdagen, waarin we verpleegtechnische zaken te koppelen aan interpersoonlijke competenties of sociale vaardigheden. Dat gaat van de nieuwste trends en tendensen op het vlak van wondzorg en diabetes tot softskills als teamintegratie, stressmanagement en – iets ludieker – een lachworkshop.” 

Het zijn ook softskills die het verschil maken. “Het zit vaak in kleine gebaren”, verklaart Kelly Tuyttens. “Weten hoe iemands kindjes heten. Vragen hoe het was op vakantie in Turkije. Een kaartje sturen. Iets posten op de Facebook-groepspagina. Elke regio heeft ook een eigen Whatsapp-groepje. Het team van Antwerpen, het team van West-Vlaanderen… Je hoort erbij. Wat we dit jaar nog willen? Een normaal jaar, waarin we meer leuke dingen samendoen, meer organiseren en waarin er weer tijd is voor een feestje. Het is al twee jaar serieus genoeg geweest.” 

LEES OOK OP ZORG MAGAZINE:

Lees ook

Wil je op de hoogte blijven van het laatste zorgnieuws?

Wens je up-to-date te blijven van het laatste zorgnieuws?
Schrijf je dan hier in en ontvang 2-wekelijks onze nieuwbrief.