Typ om te zoeken

HR In the spotlight Ziekenhuizen

ZNA houdt vaste aan hoge kwaliteitsnormen met een eigen kwaliteitsbeleid

Delen

Ruim twee jaar geleden was ZNA het eerste Belgisch ziekenhuis dat de JCI-netwerkaccreditering behaalde. Een prestigieuze erkenning, maar ZNA miste de lokale context. Vandaar dat ze, in afwachting van het systeemtoezicht door de Vlaamse Overheid, een andere weg inslaat. “Een eigen kwaliteitsbeleid sluit beter aan bij onze ambities en verwachtingen”, aldus Annick Wauters, algemeen directeur kwaliteit en innovatie bij ZNA. 

Annick Wauters, algemeen directeur kwaliteit en innovatie bij ZNA

Annick Wauters, algemeen directeur kwaliteit en innovatie bij ZNA

ZNA draagt nog steeds met trots het JCI-kwaliteitslabel. En terecht. Het keurmerk toetst het kwaliteitssysteem van zorgorganisaties aan hoge internationale kwaliteits- en veiligheidsstandaarden, en richt zich op de ziekenhuiswerking in al haar aspecten. “Dankzij de accreditatie hebben we een belangrijke stap vooruitgezet, maar nu nemen we het heft weer in eigen handen.” 

Positief, maar niet op maat 

Het behalen van die accreditatie hebben we heel positief ervaren. Het traject verplichtte ons om alle processen ondersteboven te keren. Het was een stok achter de deur’ om heel wat zaken in sneltempo te verbeteren. Tegelijkertijd was het ook een enorme teambuildingsoefening. Van de poetsvrouw, tot de onderhoudstechnicus en de zorgverleners, iedereen was er vanuit procesoogpunt bij betrokken.” 

Toch waren er enkele zaken die het kosten-batenplaatje niet helemaal deden kloppen. “Ten eerste is JCI een internationaal systeem. We misten hier en daar de Belgische context. Bezettingsnormen bijvoorbeeld geeft de overheid op. De financiering is daarop afgestemd en daar moeten we het mee doen. Ten tweede willen we niet alleen toewerken naar die piek. We willen ons kwaliteitsbeleid en de weg die we zijn ingeslagen continu volgen, zonder dat de belasting voor medewerkers onnodig hoog ligt. 

Richting een eigen kwaliteitsbeleid 

En dus kiest ZNA – in navolging van netwerkpartner GZA – voor een eigen kwaliteitsbeleid. “Richting medewerkers moeten we daar ook realistisch in zijn. De JCI-accreditering wordt toegekend voor een periode van drie jaar. De tweede accreditering zou dus in 2022 plaatsvinden. Maar 2022 is ook het jaar van ZNA Cadix en van een nieuw elektronisch patiëntendossierDat hoeft geen bezwaar te zijn, maar we willen de draagkracht van medewerkers wel doseren. Zeker gezien de enorme belasting ten gevolge van Covid-19.” 

Om de kwaliteit van veranderingen en verbeteringen te bewaken, gebruikt ZNA de PDCA-cirkel (plan, do, check, act). De kern van dit controlemiddel is dat iedere medewerker binnen zijn eigen proces werkwijzen kan beoordelen en verbeteren. “Twee dimensies waar we veel meer klemtoon op zullen leggen, zijn de patiëntervaring en het welzijn van artsen en medewerkers. Kwaliteit wordt immers gedragen door betrokken en tevreden mensen.” 

Een rits aan uitdagingen 

“Een uitdaging is motivatie. Ergens is het makkelijk om te kunnen schermen met ‘Pas op, er komt iemand extern kijken naar hoe en wat we doen’. Je zit ook in een bepaalde dynamiek, je wil zo’n accreditatie halen, dus ‘Let’s go!’ Elke zorgverlener is intrinsiek patiëntgericht en wil het als het kan beter doen. Verbeteringen kan je inzichtelijk maken aan de hand van data, maar we willen ervoor waken dat we niet meten om te meten. Met die data moet je ook wat doen. 

Na de piekbelasting in de periode rond de accreditatie achter, mogen we zeker niet op onze lauweren rusten. Samen met de collega’s van HR werken we hard aan een bedrijfscultuur waarin kwaliteit en veiligheid intrinsiek deel uitmaken van het DNA. 2021 is een overgangsjaar. “Tussen de coronagolven door willen we een eigen referentiekader opstellen en onze processen aftoetsen aan dat kader. Daarbij willen we gaandeweg de patiëntervaring meer in onze werkwijzen incorporeren en kleine successen vaker vieren. De focus ligt te vaak op wat niet perfect loopt.” 

Laat een commentaar na

Your email address will not be published. Required fields are marked *